Belépés
Keresés
Kategóriák
Válaszadók toplistája
1. hatibacsi 20036
2. decotext 17332
3. geptop 16374
4. donaldduck 15550
5. hatarvadasz 13569
6. xenos 9874
7. feerko 9543
8. ibicimama 9280
9. piktorka2 9131
10. foxworkinspace 8624
Kinek a válaszát találták legtöbbször helyesnek?
1. ibicimama 1056
2. xenos 1031
3. dnemethk 845
4. hatarvadasz 810
5. donaldduck 744
6. pola62 730
7. geptop 665
8. hatibacsi 630
9. sunchat 489
10. gergelyferi 459
Helyesnek talált válaszok aránya
Tudjátok.hu már az Androidos készülékeken is!
Úton van? Épp válaszra lenne szüksége?
Tegye fel a kérdését!

Egy piros lámpánál is felteheti már kérdéseit, nem kell keresgélnie. Amint válasz érkezett a kérdésére, vagy új kérdés került fel, az alkalmazás jelezni fog.

Ön is segíthet másoknak, ha tudja a kérdésükre a választ, mivel az alkalmazás segítségével válaszolhat is.

Letöltés
Isten igéje hol található meg?
Isten igéje nem a Biblia szava?
Biblia szava nem Isten igéje?

KultúraVallások
A kérdést írta: nemarika ( 2011.07.03. 10:45 )
Válaszok száma: 6
Címkék: található, isten, igéje, meg, biblia, szava, igéje, isten,
Válaszok Új válasz
seventhson 2011.07.03. 14:20 (#6)
Isten igéje az egyházak szerint, Isten szava az emberek felé a Biblia által.
Isten igéje viszont maga az Abszolútnak a Van-sága. Ez pedig ott él benned is, mindenkiben, és minden élőlényben. De sokkal pontosabb vagyok ha azt mondom hogy, Isten igéje messze nem egy ideológiai tényező, hanem a Te belső valóságosságod (és egyben mindenkié).
Na de a kedvedért. Hogy is írja a Biblia ? : "Kezdetben vala az Ige".
Az ige itt Isten belső lényegét jelenti. Tehát : 'Kezdetben vala Isten léte.'
A Biblia szava pedig nem más, mint egyféle magyarázat, és nem pedig Ige.


hollossyne 2011.07.03. 13:29 (#5)
Érdekes megközelítések.
Szerintem Isten bennünk van, mindenkiben külön - külön. Így az ige is bennünk van, ám ezt elő kell magunkból ásni, és itt jön a HIT. Ez már egy másik bonyolult és szerteágazó kérdés,
Nagyon tetszik a megfogalmazásos Hararvadsz, hogy a Biblia Isten igéjének a "földi kivonata".
Hét, vagy talán nyolc éves koromban szembesültem az iskolában azzal a kérdéssel - amit egy osztálytársam szegezett nekem -, én láttam e Istent, honnan tudom, hogy létezik egyáltalán? Nyugodjak meg, hogy nincs Isten, mert senki sem látta.
Ekkor természetes volt a reakcióm, mivel a gyerek elég logikus, még nem fertőzte meg a sok mesterséges "okoskodás", ezért hát megkérdeztem, ő talán meggyőződött róla és látta, hogy nincs Isten ?
Annyit válaszolt csak, hogy nem. Ezzel lezárult ennek a kérdésnek a megvitatása, többször nem vetődött fel.
Egyébként, ha arra alapozok, hogy amit nem látok, az nincs, akkor elég fura dolgok sülhetnek ki. Ebben az esetben nincs röntgen sugár, nincsenek rádió hullámok, nincs légnyomás, és sorolhatnám sokáig.
Isten igéje adott, a lehetőség is. Semmire nem kényszerít, így lehet az, hogy valaki jól értelmezi (a jót keresi és teszi) , vagy félremagyarázza, esetlegesen csaló (bűnöző) lesz.
hatarvadasz 2011.07.03. 12:55 (#4)
hatarvadasz
Isten igéje a világegyetem!!!
A Biblia a földi kivonata!!!
És aki saját magában nem tud azonosulni vele, a Bibliát is hiába olvassa,
és a világegyetemben sem találja meg a helyét soha!!!
krechlneditta 2011.07.03. 12:07 (#3)
Te hiszel az istenben? Hol van? Láttad már? Mert én még nem láttam Istent!!!
Ha létezik, akkor miért van az, hogy annyi becsületes ember ráfázik, és a csaló
mindig jól jár?
illike 2011.07.03. 11:10 (#2)
Rövid tételekbe foglalva összegezzük, hogy mit mond maga a Biblia arról, hogy milyen úton-módon jutott el hozzánk a benne foglalt isteni kinyilatkoztatás.

- Az isteni kinyilatkoztatás közvetítésére csakis ,,Isten szent emberei", a próféták voltak alkalmasak, akiket Isten maga választott ki erre a szolgálatra (2Pt. 1,11), és Isten iránti tiszteletük, valamint erkölcsi korrektségük is biztosította azt, hogy semmit sem vettek el és semmit sem tettek hozzá a maguk eszméiből Isten beszédéhez: ,,az Írásban egy szó sem támadt saját magyarázatból" (2Pt 1,20).

- Valóságos, konkrét történeti eseményként élték át ezek a próféták azt, hogy Isten megszólította őket, és rájuk bízta üzenetét. Ez kifejezésre jut azáltal, hogy számos bibliai irat szerzője dátumozza a tanúságtételét. Lásd pl. Je.r 1,1-2; Ezékiel 1,1; Zakariás 1,1, vö: 2Kor. 12,1-4.

- Isten gondoskodott arról, hogy ezek a közvetítők különleges körülmények között vegyék át a kinyilatkoztatást, ami biztosította azt, hogy az emberi emlékezet és intelligencia könnyen tévedő volta ellenére jól megragadva vegyék át, valamint pontosan rögzítsék emlékezetükben a kapott kinyilatkoztatást ,,Ha valaki az Úr prófétája közöttetek, én álomban, látomásban szólok azzal" (4Móz. 12,6).

- Az átvett kinyilatkoztatást azután konkrét isteni utasításra foglalták írásba: ,,sohasem ember akaratából támadt a prófétai szó." Isten ,,szája parancsolta", hogy írásba, könyvbe foglalják a rájuk bízott kijelentéseket (2P.t 1,21; Ésa. 34,16).

- Az átvett kinyilatkoztatás saját szókészletükkel és stílusukban való közléséhez, továbbadásához is természetfeletti segítséget kaptak a próféták: A ,,Szentlélektől vitettetve, hordozva" (2P.t 1,20) szóltak, ,,oly beszédekkel, amelyekre a Szentlélek tanít" 1Kor. 2,12-13).

- A próféták maguk foglalták írásba az Istentől átvett kinyilatkoztatást, vagy esetleg saját maguk diktálták le munkatársuknak. Pál például valószínűleg a szembetegsége miatt, saját kezűleg írta viszont levele végére a köszöntést (Kol. 1,18), hozzátéve, hogy ,,ez az ismertető jegye minden levelének" (2Thess. 3,17). Jeremiás próféta Báruknak mondta tollba azokat az isteni üzeneteket, amelyeknek a közvetítése rá bízatott (Je.r 36,1. 4. 17. 18).

- A bibliai iratok szerzői legnagyobbrészt azonosítható történelmi személyek, és a számuk is magas. Közülük egyesek több bibliai irat keletkezésénél is közreműködtek, néhány bibliai irat pedig anonim, de még így is több mint 30 kinyilatkoztatás-közvetítőt számlálhatunk meg. Ezek a szerzők egybehangzóan tanúskodnak arról is, hogy milyen módon vették át és adták tovább az isteni kinyilatkoztatást.

- A szent iratok szövege és gyűjteménye felett is Isten őrködött. Az Ő ,,Lelke gyűjtötte össze őket az Úr könyvébe", hogy ,,egy híjuk se legyen" (És.a 34,16). Ugyancsak Ő ad biztosítékot arra vonatkozóan, hogy a szövegben ,,egy jóta vagy egy pontocska" sem mozdul el a helyéről, míg csak a világ fennáll (Mt. 5,17-18).

- Az Írásba foglalt kinyilatkoztatás félreértéstől mentes, pontos megértéséhez is külön segítségről gondoskodik Isten az egyes emberek számára. Tanítókat támaszt, akiket a Szentlélek külön adománya (karizmája) segít a szöveg pontos értésében, és abban, hogy ,,nyilvánvalóvá" tegyék annak a mondanivalóját mások számára is magyarázatukkal (Kol. 4,3-4). Ugyanakkor az egyes hallgatók vagy olvasók közvetlenül is, tanító nélkül is segítséget kapnak a valódi megértéshez ugyancsak a Szentlélek gondolatvilágukban érvényesülő munkálkodása által (Jn. 16,13; 14,21; Jel. 2,7, stb.).

A fenti felsorolás csupán egy tömör összegezés, annyit azonban megállapíthatunk ennek alapján is, hogy a Biblia esetében véges-végig követhető az az út, ahogyan Isten gondolatából, üzenetéből emberi nyelven hangzó kinyilatkoztatás lesz.
Ezért a Biblia esetében nem zárható ki a kinyilatkoztatás hitelessége az első kritérium alapján.

Ami a második kritériumot illeti, ismét Pascal tömör megállapításai kívánkoznak ide:
,,Meg kell vallani, van a keresztény vallásban valami meglepő. »Mert maga beleszületett«, vetik ellen. Egyáltalán nem; emiatt inkább megmakacsolom magam, attól tartva, hogy az elfogultság tévútra vezet; de annak ellenére, hogy beleszülettem, mégis csak így gondolkodom."

,, ...Különféle, egymással ellentétes vallásokat látok, következésképpen mind hamis, kivéve egyet, amelyik nem az. Mindegyik a maga tekintélyére hivatkozva követeli, hogy higgyenek benne, és fenyegeti a hitetleneket. Ezen az alapon tehát nem hiszek bennük. Mert ezt akárki mondhatja, akárki kijelentheti, hogy ô próféta. Ám azt látom, hogy a keresztény vallásban beteljesedett jövendölések vannak, ezt pedig egyik sem mondhatja el magáról."

,,Merészség kell hozzá, hogy egy és ugyanazon dolgot annyiféleképpen mondjanak meg előre..."

,,Az egyetlen, az emberek józan belátásával és természetével ellentétes tudomány... amely mindenkor fennmaradt az emberek között."

,,Egyetlen más vallás sem figyelmeztetett rá, hogy ez az önszeretet bűn, sem arra, hogy ebben születtünk, hogy kötelesek vagyunk ellene szegülni, és egyiknek sem volt rá gondja, hogy megadja nekünk a gyógyítás eszközeit."

Az alábbiak szerint vehetjük számba, Pascal megfigyeléseit is belefoglalva, hogy mi mindenben érzékelhetjük az emberit meghaladó, felsőbbrendű isteni megnyilatkozását a Biblia esetében:

1) Történelmi próféciák, amelyek eseményeket, időpontokat, sőt olykor neveket is előre kijelentenek (nem egyszer évszázadokkal a beteljesedést megelőzően), és hasonlíthatatlan történelem-filozófiát tartalmaznak: általunk nem látott, nem sejtett összefüggésekre világítanak rá. Nem ismerünk olyan emberi képességet, amivel ezt a jelenséget magyarázni lehetne.

2) Olyan magas gondolatokat fedezhetünk fel a Bibliában - legfőképpen az Isten erkölcsi lényére, törvényére vonatkozó kijelentésekben, és a megváltás témakörében - amelyek megfelelnek az alábbi, Ésaiás próféta által közölt kijelentésnek: ,,Nem az én gondolataim a ti gondolataitok, és nem a ti útjaitok az én útjaim - így szól az Úr. Mert amint magasabbak az egek a földnél, akképpen magasabbak az én útjaim útjaitoknál, és gondolataim gondolataitoknál!" (Ésa. 55,8-9) Olyan meglepő, hatalmas és az emberi természettel ellentétes eszmék ezek, amelyek nem származhattak földi, emberi forrásból.

3) Ezenkívül, arról is szólnak a bibliai kijelentések, hogy távolról sem érthetünk meg mindent Isten lényét, gondolatait és munkáit illetően még a Bibliában foglalt kinyilatkoztatás által sem: ,,A titkok az Úréi, a mi Istenünkéi, a kinyilatkoztatott dolgok pedig a miénk és a mi fiainké mindörökké" (5Móz. 29,29). Arra mutat rá ez az ige, hogy a kinyilatkoztatott dolgok kutatását egy emberi nemzedék sem tudja bevégezni, mert nagy dolog még ezeknek a teljes megértése is. Ezen kívül és felül pedig ott vannak még Isten titkai, amelyekről nem kaptunk kinyilatkoztatást.

,,Isten Igéje, akárcsak szerzőjének jelleme, titokzatos dolgokat is foglal ma gában, amelyeket véges lények sohasem érthetnek meg teljesen... Ne tekintsük haszontalanoknak a Szentírás fenséges témákat leíró ré szeit... Néhol csak ténymegállapításokat olvasunk, minden magyarázat nélkül... Nem értjük, miért és hogyan... A nehézség kizárólag az ember gon­dolkodásának a korlátaiban rejlik..." ,,A Biblia titkai, amelyeket érvként használtak fel ellene, éppen isteni ihletettségének a legerősebb bizonyítékai. Ha a Szentírás nem mondana olyat Istenről, amit nem tudunk felfogni, ha nagyságát és fenségét egészen felfoghatná véges elménk, akkor a Biblia nem viselné magán... isteni eredetének a félreérthetetlen bizonyítékait."

4) Bámulatos egységet fedezhetünk fel abban, ahogyan a különböző témákról szólnak a bibliai szerzők, annak ellenére, hogy sokszor évszázadok, vagy akár egy évezrednél is több idő választja el őket egymástól. Az egyezés nem formális: eltérők, egyéniek a kifejezésmódok, de a kijelentés lényege mégis pontosan ugyanaz. Annyi a finom összefüggés a láthatóan nem tudatos oda-vissza utalás, hogy lehetetlen nem érzékelni mögöttük az isteni ihletést, az egyetlen valódi szerzőt, akinek az üzeneteit közvetítik. Emberek, sőt keresztény teológusok is, gyakran vélnek ugyan ellentmondásokat felfedezni a Bibliában, de ezzel csak a felszínességüket és a valódi bibliatudományban való járatlanságukat árulják el. A behatóbb vizsgálat ugyanis minden esetben meglepő, tökéletesen megelégítő összhang felismeréséhez vezet.

5) A Biblia felsőbbrendűsége nyelvezetében is megmutatkozik. A bibliai beszéd ,,felettébb tiszta" beszéd (Zsoltár 119,140), amelyben nincs bőbeszédűség, pontatlan megfogalmazás, rideg szenvtelenség, avagy érzelgősség. Mindenekfelett pedig ,,igen-nem beszéd" (Mt. 5,37), azaz olyan beszéd, amely nem ismer kompromisszumot igaz és hamis között.

,,Az Írásokban érvényesülnek a nyelv szemantikai, grammatikai szabályai,... mivel hogy a Biblia »emberi nyelven« szól, csakhogy speciális, semmiféle egyéb nyelvi alkotásra nem jellemző módon érvényesülnek. Mégpedig úgy, hogy a bibliai beszéd maximálisan, a végsőkig, a nyelv szélső határáig kiaknázza, felszínre hozza a nyelvben meglevő, de rejtve lappangó lehetőségeket. Ez a bibliai nyelvezetet a köznyelvtől olykor radikálisan eltérővé formálja... A bibliai beszéd... sokszor túllépni látszik a nyelv és nyelvtan határain; mindezt úgy, hogy egyúttal felülmúlhatatlanul konkrét és egyszerű, pontos és tömör... A parallelizmus [A bibliai költői könyvek nyelvezetére jellemző gondolatritmus] azonosságok és különbségek, igen összetett logikai, lélektani, teológiai, spirituális viszonyok egyszerre végtelenül finom és végletesen tömör kifejezésének felülmúlhatatlan, tökéletes módja. Tökéletességéhez az alapformán kívül számos nyelvi, grammatikai, stiláris eszköz is hozzájárul: oda-vissza utalások, apró belső párhuzamok, szójátékok, hangzásvilág."

6) Utoljára, de egyáltalán nem utolsósorban kell szólnunk a Biblia igéinek a cselekvő, teremtő erejéről, amelyek forradalmian meg tudják változtatni emberek gondolkodásmódját, és semmihez nem hasonlítható hatékonysággal tudják formálni a jellemüket. Maga a Biblia így szól Isten beszédének erről az újjáteremtő és nevelő erejéről: ,,Mint akik újonnan születtetek nem romlandó magból, de romolhatatlanból, Isten Igéje által, amely él és megmarad örökké" (1Pt. 1,23). ,,A teljes írás Istentől ihletett és alkalmas a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre, hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített" (2Tim. 3,16-17).

Mindezek ahhoz a logikus következtetéshez vezetnek, hogy szóba lehet, sőt szóba kell állni a Biblia isteni kinyilatkoztatás voltának a kérdésével.



nabob 2011.07.03. 10:57 (#1)
Mivel a papok, lelkészek az istentiszteleten,misén a bibliából olvassák fel az Isten igéjét egyértelműen adódik,hogy Bibliában található meg az Isten igéje.
Facebook komment
További címkék
egyházak szerint, emberek felé, ideológiai tényező, másik bonyolult, isten, igéje, egyházak, szerint, tanításra közvetítésére magáról, számba szembetegsége nélkül, jelenséget köznyelvtől érthetnek, voltak vonatkozóan, félreértéstől számuk, szerzői érvényesülnek, olykor bonyolult, igéinek egyesek, foglalt nyelven,
TVN.HU, Képtár, Blogok, Videótár, Szótár, Házi Receptek, Fecsegj, Véleményezd!,
© 2024 TVN.HU Kft.